Szybki rozwój technologii, w tym np. sztucznej inteligencji, stawia przed przedsiębiorcami wyzwania związane z ciągłą adaptacją do realiów biznesowych. Coraz bardziej konkurencyjny rynek wymusza inwestycje w nowe narzędzia i usprawnianie metod pracy. Wymaga to nie tylko kapitału, ale także umiejętności zarządzania zmianą oraz otwarcia na innowacje. Badania przeprowadzone przez KIR i ZBP* pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z usług cyfrowych, takich jak podpis elektroniczny, elektroniczna identyfikacja czy przelewy natychmiastowe. Doceniamy narzędzia, które przyczyniają się do przyspieszenia procesów biznesowych oraz zwiększenia bezpieczeństwa.
Współczesny klient oczekuje usług dopasowanych do cyfrowej rzeczywistości i nowoczesnego stylu życia — dostępnych łatwo i szybko, ale też całkowicie bezpiecznych. Do głównych wyzwań, przed którymi stoją polscy przedsiębiorcy, obok wymagającego kontekstu rynkowego i regulacyjnego, dołącza zatem potrzeba zadbania o bezpieczeństwo transakcji i dokumentów oraz wiarygodna identyfikacja klienta korzystającego z usług online. Zwłaszcza, że globalnie liczba przypadków naruszenia ochrony danych w latach 2013–2022 wzrosła trzykrotnie, a w ciągu ostatnich dwóch lat wyciekło 2,6 miliarda informacji. Postępująca cyfryzacja przekłada się na wzrost wymagań w zakresie ochrony informacji, a tym samym wzrost zapotrzebowania na zaufane narzędzia autoryzacji i potwierdzania autentyczności dokumentów.
Zdalne potwierdzanie tożsamości
Wraz z rozwojem technologii i popularyzacją usług online, na znaczeniu zyskują kwestie świadomości istnienia zaufanych rozwiązań cyfrowych – jak np. usługa mojeID. Jest to uniwersalny mechanizm zdalnego uwierzytelniania klienta w oparciu o bankowość elektroniczną, który służy potwierdzaniu tożsamości użytkownika online zarówno w usługach komercyjnych, jak i publicznych. Dostęp do mojeID ma dziś ponad 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej w Polsce, czyli ok. 22 miliony osób. Od momentu wprowadzenia usługi na rynek, w czerwcu 2019 roku, Polacy użyli tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy.
– Rośnie liczba przedsiębiorców dostrzegających konieczność zwiększenia bezpieczeństwa działań firmy, poprzez wykorzystanie wiarygodnych narzędzi potwierdzających tożsamość klientów w dostępie do usług cyfrowych. Z naszych statystyk wynika, że identyfikacja elektroniczna zyskuje na popularności nie tylko w kontaktach z administracją publiczną, ale również w relacjach z komercyjnymi dostawcami usług online – mówi Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
Dane z tegorocznego badania KIR i ZBP wskazują, że 43 proc. osób mających dostęp do bankowości elektronicznej chce wykorzystywać cyfrowe potwierdzanie tożsamości w kontaktach z administracją publiczną, a 26 proc. w usługach użyteczności publicznej. Zawieranie umów i autoryzacja dyspozycji znalazły się na kolejnych miejscach — chęć używania zdalnego potwierdzenia tożsamości przy zakupie produktów i usług finansowych deklaruje 22 proc. respondentów, 21 proc. przy zakupie usług medycznych, a 18 proc. przy zakupach oraz dostępie do polis ubezpieczeniowych.
Cyfrowa transformacja z e-podpisem
– Digitalizacja, a zwłaszcza wdrożenie usług zaufania – tj. podpisu elektronicznego i e-pieczęci, odmienia polski biznes, umożliwiając redukcję kosztów i sprawniejszą obsługę klienta – mówi Elżbieta Włodarczyk, Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. – Dzięki e-podpisowi firmy stają się bardziej efektywne i odporne na wyzwania cyfrowej gospodarki, jednocześnie zwiększając swoją konkurencyjność na rynku. W dzisiejszym świecie, usługi zaufania są fundamentem bezpieczeństwa i rozwoju – wspierają zarówno bieżące działania, jak i długoterminowy sukces przedsiębiorstw – dodaje Elżbieta Włodarczyk.
Z badania KIR i ZBP wynika, że z podpisu elektronicznego korzysta już 30 proc. aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej. Usługi zaufania, takie jak e-podpis czy e-pieczęć, nie tylko zwiększają efektywność operacyjną i kosztową przedsiębiorstw, ale - przez oszczędność materiałów eksploatacyjnych, papieru i energii - wpływają także pozytywnie na środowisko. W odbiorze coraz bardziej świadomych klientów przekłada się to na wizerunek i zaufanie do firmy, a tym samym pomaga budować przewagę konkurencyjną, opartą na wartościach.
Express Elixir – gdy liczy się czas
Szybki obieg pieniądza ma znaczenie dla płynności finansowej biznesu. Przedsiębiorcom pozwala efektywniej zarządzać budżetami, a klientom błyskawicznie regulować zobowiązania i płatności za usługi czy towary. Wagę tego przyspieszenia potwierdzają statystyki systemu Express Elixir, który od 12 lat umożliwia przelewy natychmiastowe między kontami w różnych bankach. Łączna liczba transakcji przetworzonych w tym okresie wyniosła ponad 1.3 miliarda, a łączna wartość obrotów blisko 0.87 biliona złotych. W samym tylko 2023 roku klienci banków zlecili blisko 370 milionów transakcji (wzrost 62 proc. r/r) o wartości niemal 203 miliardów złotych (wzrost 38 proc. r/r), co świadczy o ogromnym zapotrzebowaniu na sprawne i bezpieczne transfery środków.
Technologia wspiera biznes
W obecnym otoczeniu biznesowym i administracyjnym, wykorzystanie takich rozwiązań jak e-podpis, e-pieczęć oraz szybkie przelewy, ułatwia zwinne prowadzenie firmy. Współczesne usługi oparte na technologii pomagają firmom w zarządzaniu i rozwoju, zapewniając również bezpieczeństwo procesów. Dla przedsiębiorców, bez względu na wielkość i skalę prowadzonego biznesu, to dzisiaj podstawowy zestaw narzędzi wspierających efektywność i konkurencyjność.
*) Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000